Her er gode tips for graviditeten din

Graviditet gir deg et nytt liv, noe som gjør det til et sensitivt emne som krever omfattende kunnskap. Det beste du kan gjøre når du blir gravid er å tilegne deg så mye informasjon du kan underveis, da dette kan gjøre at graviditeten går mye smidigere og lindrer mye stress fra skuldrene. Med denne artikkelen kan du lære mye om hva du skal gjøre mens du er gravid.

Å sove godt vil være lettere hvis du utvikler et avslappende sengetidsritual. Å ha konsekvente kveldsrutiner kan hjelpe deg med å sove lettere. Prøv beroligende ritualer som en varm dusj, les en novelle eller ta en skuldermassasje.

Før du blir gravid, bør du oppsøke legen din. På denne måten kan legen din anbefale sikker praksis for deg å ha mens du prøver å bli gravid. De kan anbefale mat du bør spise og ting du bør unngå. De kan også fortelle deg ting som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Sørg for at du er utdannet om graviditet. Det er så mange bøker og nettsteder du kan lese som vil hjelpe deg. Hvis du vet hva som skal foregå, vil det roe nervene dine, og du vil også kunne fortelle om noe er galt.

Det er viktig å forbli stressfri for alle, men enda viktigere for gravide. Ikke bare forårsaker stress en rekke problemer for en gravid kvinne, men det kan også få babyen til å føle seg stresset. I noen tilfeller kan ekstreme mengder stress føre til at babyen blir født for tidlig.

Fortsett å trene. Spesielt i de første månedene når du kanskje ikke føler deg så bra, er det enda viktigere å disiplinere deg selv til å holde deg aktiv. Gå en tur om morgenen eller kvelden. Gjør noen lette vektløftninger. Dette vil holde deg tonet i kroppen under graviditeten og gjøre det mye lettere å gå ned i vekt etter fødselen.

Hold vanninntaket til seks til åtte fulle glass vann om dagen. Prøv å ha en stor vannflaske med deg til enhver tid og fyll den når den tømmes. Som vi vet er vann utrolig viktig for å holde kroppen sunn, og det blir enda viktigere når vi drikker for to.

Hvis du planlegger å amme babyen din, sørg for å gjøre undersøkelser før du føder. Mange kvinner har tankene sine på amming og aner ikke hvordan de skal gjøre det når den tid kommer. Du kan få råd gjennom ammekurs på lokale sykehus eller kjøpe bøker som gir deg teknikker.

Mange kvinner opplever morgenkvalme, som i det minste er en kvalmende følelse som i noen tilfeller kan være mer ekstrem og inkludere kvalme og oppkast. Noen kvinner prøver mange ting og finner ingen lindring. Andre opplever imidlertid at det hjelper å spise små måltider i løpet av dagen, og det samme gjør å unngå krydret mat med mye fett. Svært ofte finner man lindring ved å stikke et hardt godteri i munnen.

Det er viktig å elske og sette pris på kroppen din når du er gravid. Ved å ikke sette pris på det, kan du forårsake unødvendig stress eller til og med depresjon. Husk at når du først har fått babyen din, kan du jobbe med å få kroppen til å se ut som den gjorde før du ble gravid.

Lytt til dempet musikk og ta en varm dusj før sengetid. Søvn kan bli vanskeligere jo lenger du kommer. Unngå søvnhjelpemidler og andre piller ved å sette kroppen og sinnet i en avslappende tilstand før du i det hele tatt legger deg. En varm dusj og beroligende musikk vil gjøre dette for deg.

Du bør ha en sykehusveske klar og vente når du er i tredje trimester. Hvis du venter for lenge, kan du ende opp med å gå til sykehuset uten alt du trenger. Du bør ha med deg fødselsplanen, et kamera, minnekort, ekstra batteri og forsikringskort.

Vær forberedt på å miste noen ekstra hårstrå i postpartum perioden. Mange kvinner er ikke klar over at dette er vanlig og blir skremt når det skjer. Den ekstra avfallet skyldes sannsynligvis hormonelle endringer og bør stoppe innen et par måneder. Hvis det fortsetter i lang tid eller du er bekymret, spør legen din om å sjekke skjoldbruskkjertelnivået.

Invester i komfortable sko når du er gravid, da det definitivt vil hjelpe deg. Du går rundt med mye ekstra vekt som kroppen din ikke er vant til, og den vil tåle føttene dine. Du vil finne at de vil begynne å svulme, og du trenger sko som er ikke-begrensende for å kjempe mot dette.

Hvis du planlegger å male babyens barnehage mens du er gravid, prøv å velge maling merket som «no-VOC» eller «low-VOC.» Denne forskjellen betyr at malingen vil frigjøre færre flyktige organiske forbindelser – som formaldehyd – i luften, noe som er bedre for både familiens helse og for miljøet.

Ikke drikk alkohol mens du er gravid. Å drikke alkohol i det hele tatt under svangerskapet øker risikoen for flere fødselsskader og setter babyen i fare for føtalt alkoholsyndrom, som kan forårsake mental retardasjon, tap av motoriske ferdigheter og andre problemer. Vurder heller å drikke melk eller te hvis du er vant til å ta en drink til middagen.

Det er lurt å pakke sykehusvesken når du når 37 uker eller så. Det er mer sannsynlig at du husker tingene du både vil ha og trenger mens du er på sykehuset hvis du ikke kaster ting i en pose mens du skynder deg ut døren.

For en sunn graviditet unngå sterke kjemikalier som blekemiddel og andre husholdningsrengjøringsmidler. Disse oppgavene kan delegeres til et pålitelig familiemedlem som mannen din eller eldre barn. Gravide kvinner bør også unngå å få håret farget eller permanentet i løpet av første trimester når babyens organer utvikler seg.

I de fleste tilfeller, hvis du er villig til å gjøre det som trengs for å holde deg frisk, vil graviditeten din gå uten komplikasjoner. Det viktigste å gjøre er å holde stress unna livet ditt. Dette bør være enkelt, siden du nettopp har lest en haug med tips som vil hjelpe deg å gjøre nettopp det.